dinsdag 30 augustus 2011

ook een supersnel rimpelrokje? (tutorial)

ofte: het patroonloze, ritsloze, zelfkant rimpelrokje!
of vanaf heden omgedoopt tot de 25 minute skirt (tja, 15, 20 en 30 minute skirt bestaat al)


Voor dit rokje heb je geen patroon nodig!

Ik neem als voorbeeld een patroontje voor maatje 104/110.
Stap 1: de tailleband berekenen en knippen

Stap 2: het rokgedeelte knippen

Stap 3: alles toeplooien en stikken

Bij de tailleband laten we net onder het midden een stukje open waar onze elastiek later door kan.
Let op dat je deze opening aan de binnenkant van de tailleband houdt!

Stap 4: rimpel de bovenzijde van het rokgedeelte (dit kan je bijvoorbeeld doen je door de grootste steeklengte te selecteren op je machine, en 2 stiksels op 2mm van elkaar te geven. Niet vasthechten. Nadien kan je dan aan 1 van de 2 draadjes voorzichtig trekken en het geheel rimpelen)
Stap 5: plooi de tailleband dubbel en bevestig in het rokgedeelte
Dan krijg je dit:
En na vaststikken dit:

Je rokje is al bijna klaar!

Stap 6: Werk de zoom af naar keuze en voeg door de opening een elastiek toe.



je kan nog een sierstiksel geven op de tailleband, en eventueel net onder de elastiek (voor het inbrengen van de elastiek).

Laat het bandwerk beginnen! 1-2-3-rokje
1-2-3-rokje
1-2-3-rokje

Dit rokje kan ook perfect met voering. Als jullie willen, leg ik dat later ook nog even uit...

en als hulplijn als je geen model in de buurt hebt (klikbaar)


Zelf ook een rokje gemaakt? Post het hier! of mail het naar mama-saartje@hotmail.com, dan post ik het voor u!

30 opmerkingen:

Ballétoile zei

Super! hier zullen er ook zulke volgen!

Neel zei

Super dit is wat ik zoek
weliswaar in maat 116 122
ik ga het eens proberen
bedankt

Neel

Kristien zei

Ik krijg er ook meteen zin in! En met de winter in aantocht ben ik zeker geïntereesseerd in een tutorial voor een voering!

Iris zei

Zeer mooi! Ook in ben geïnteresseerd in uitleg over de voering!

elisanna zei

tof! en ja, heel graag de voeringuitleg!

Marijke zei

dank danku danku! Met twee dochters in huis is dat heel leuk! Heb jij dit ook al voor een volwassene geprobeert of is dat niet zo flatterend voor grote meisjes?

mama saartje zei

nog niet geprobeerd, maar als je de tailleband vrij goed nameet en niet te veel extra centimeters geeft, dan moet dit zeker ook doenbaar zijn. Ik ga het zeker nog eens proberen, maar misschien de tailleband in 2 delen maken, met een belegje ipv dubbelgevouwen.

Katja (@Yane) zei

Heel leuk! Hier zijn die rimpelrokjes ook steeds een succes!

mijnmamaheetzoet zei

leuk, mooi en eenvoudig. Drie keer succes

Miss Stik zei

Tof! Ga ik binnekort nog eens doen, want broeken zijn hier nooit een succes.

Anoniem zei

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ben nog niet zo geel handig met de naaimachine maar ga dit rokje zeker proberen. En graag ook de tutorial met voering...
groetjes Helen

Petits Pirates zei

Mail me anders even een foto van je knip, dan kan ik eens kijken of ik de tutorial kan aanvullen.
Groetjes,
Patricia

Mme Li zei

Duidelijke uitleg!

Unknown zei

Ik verzamel moed om kleren te naaien dus...
...ik ga je volgen!!

hANdgemaakt zei

Knip je die voering gewoon op maat van de buitenstof en zet je die dan mee tussen de tailleband?

Mama Maai zei

Leuk, misschien kan ik hier eens mee beginnen.... Zier er uit alsof het goed te doen is wel heel fijn resultaat!

mama saartje zei

Zeker doen! En als er iets niet lukt, dan laat je maar een gil!

Caroline zei

Hallo,
De lengte van je rokje is 22 cm. Dat gedeelte heb ik goed begrepen. De breedte = stofbreedte..., maar hoeveel heb je dan juist genomen? Ik heb hier bijvoorbeeld een meter stof liggen, maar voor een meisje van 3 ... Is dat niet wat veel. Misschien een heel domme opmerking, maar ik ben helemaal niet deskundig & zomaar knippen in een nieuw stofje ...

Anoniem zei

Stap 4 is voor mij niet duidelijk: bovenzzijde rimpelen. Hoe doe ik dat? Ik ben echt nog maar pril beginnend en daar ben ik niet mee mee! Kan iemand me helpen?

mama saartje zei

Waarschijnlijk hopeloos te laat, maar om te rimpelen stik je 2 draden op enkele millimeters van elkaar op je grootste steek. De draden aan begin en einde laten loshangen. Zo kan je de draden aantrekken om te rimpelen. Nadien kan je mooi tussen deze 2 stiksel stikken, en nadien de 2 rimpeldraden weer verwijderen.

Unknown zei

Zo mooi, dat ga ik ook eens proberen!

Unknown zei

Super
Net 2 gemaakt
http://i11.photobucket.com/albums/a195/elscorthouts/Mobile%20Uploads/IMG_20140210_112536_zpsdgu6pvhz.jpg

Unknown zei

Uw uitleg; dat is gewoon de max ! Een dikke, dikke merci. Door mensen zoals u ben ik terug beginnen naaien en het gaat al langs om beter -))

ingeborg zei

Hey.
Bedankt voor de goeie uitleg.
Alleen heb ik nog een vraagje :
ik vind de verhoudingen in het geel-grijze rokje heel mooi (die bredere tailleband, of lijkt dat alleen maar zo?) en ik vroeg me af hoe hoog die tailleband is en hoeveel cm breed je elastiek is (ik gebruik meestal één van 2 cm) of plak je versteviging in zo'n breder geval?

Bedankt alvast!

ingeborg zei

Hey,
Bedankt voor deze tuto!
Ik heb wel nog een vraagje : bij het geel grijze rokje vind ik die brede tailleband mooi. Hoeveel cm is die en hoe breed is de elastiek die je erin steekt? Zelf gebruik ik meestal 2cm brede, maar valt dat wel mooi met zo'n brede tailleband? Of plak je er versteviging in?

Anoniem zei

Hoe breed is de elastiek die je gebruikt? Moet die vastgestikt worden in een tunneltje of blijft die goed bovenaan zitten? Alvast bedankt voor de extra uitleg.

mama saartje zei

ik gebruik liefst iets bredere elastiek, minstens 2cm. De elastiek wordt vastgezet aan de zijnaad. Daar kan je bijna onzichtbaar de elastiek vaststikken.

Versteviging gebruik ik meestal niet, maar mag natuurlijk altijd. Het gele rokje was een kadootje, dus geen idee meer van de maat. Volgens mij is het ongeveer 10 cm hoog.

Unknown zei

dank u voor de uitleg

Unknown zei

Voilà, mijn aller allereerste rimpelrokje is een feit; nog eens bedankt voor uw prachtige uitleg en de foto volgt zeker (mijn man moet dat doen -)

Hatsjoo zei

Ik heb een vraagje.
Voor de tailleband gebruik je de heupbreedte + 5cm, ik neem aan dat je dit doet omdat de heup het breedste is en je dit in de tailleband nodig hebt om over de heup te schuiven. Maar hoe lang moet je elastiek dan zijn? Is deze even groot als de eigenlijke taillebreedte?
Voor mijn dochter betekent dit: Heupbreedte van 66 cm + 5 cm = 71 cm, dus een tailleband van 71 cm. Haar taillebreedte is maar 55 cm, stik ik dan een elastiek van 55 cm in een tailleband van 71 cm? Of begrijp ik dit verkeerd?
Alvast bedankt!