donderdag 29 mei 2014

de 'birdy bloes/blouse' + tutorial

Tijd om nog eens zelf iets te tekenen. Ik had in mijn kast een prachtig soepelvallend stofje, niet rekbaar. Ideaal voor een zomers bloesje om te gaan werken, of voor een avondje uit. Maar het was een couponnetje, en ik zat dus beperkt in afmetingen.
Ik zocht naar simpele patroontjes, en begon met iets uit knipmode. Makkelijk model, rechttoe rechtaan, maar helaas leek het wel alsof ik een vuilniszak rond mijn lijf had gedaan. Het model viel ook als een zak naar beneden. Dus ik paste aan, en nog eens, en hier nog eens wat afstikken, en nog een beetje, en voegde wat toe, en ....
uiteindelijk kreeg ik exact wat ik in gedachten had: een makkelijk patroontje, met snel resultaat. Deftig genoeg om mee te gaan werken.




Ik maakte ook al een proefexemplaar, nog voor ik in dit stofje knipte:


Via facebook kreeg ik de vraag of ik het patroontje wil delen, dus hier komt het, niet verschieten, het is super simpel!
Dit is de maat van mijn patroon, dus zonder naadwaarde.
Knip het 2x uit de stof, en overlock of zigzag de randen voordat je het geheel aan elkaar stikt.
Stik nadien de schoudernaden en de zijnaden aan elkaar. De hals- en armopeningen kan je nadien makkelijk omstikken. Strijk de naden open in het verlengde van het stiksel van de schouder- en zijnaden en stik ze om.
Stik onderaan een tunnel van 5 cm, en laat nog enkele centimeters over. Gebruik brede elastiek om in de tunnel te stoppen. Naai ook nog het laatste stukje van de tunnel toe, en klaar!!

Wil je het bloesje aanpassen aan een andere maat neem dan aan elke zijkant van het patroon 1 cm bij of af. Ik heb zelf maat 40, maat 38 is 4cm minder bovenwijde, maat 36 nog eens 4 minder.



Maak je iets volgens een mama-saartje-tutorial? Zet je dan ook even een linkje naar mijn blog? En post het resultaat eventjes hier of mail mij een foto, dan zet ik het er voor jou tussen.

31 opmerkingen:

Sylvia @ lilyenwoody zei

Mooie blouse! Zo simpel en stijlvol! Wil ik zeker eens proberen maken. Bedankt voor het delen van het patroon!

With love - by Eva zei

Ik zit met eenzelfde couponnetje, maar wel met een andere maat :) Onder het motto "versmallen kan altijd nog" ga ik me hier toch eens aan wagen!

Mumendemiekes zei

Mooieke

Marjan zei

voor welke kledingmaat is dit patroontje? Ik zal het waarschijnlijk nog wat moeten aanpassen/verbreden...

Wollige wolkjes zei

Mooi! Die ga ik zeker eens pinnen en maken!

eva maria zei

Mooi, dankjwel voor het patroontje! Die mooie, soepele stof heb ik hier ook liggen voor een jumpsuit voor de dochter, ze is prachtig he.

L&S zei

Wauw, die maak ik morgen tussen de soep en de patatten :-)
Fijn dat je dit zomaar, gratis en voor niks, wil delen!

Vlijtig Liesje zei

Mooi zeg die vogeltjes! Ik heb van de week een vogeljurkje gekocht!

Eva zei

Super mooi!
Hoeveel zou ik er overal af moeten doen voor een maat 36? Een cm? Of zou dat teveel zijn?

dekkersland zei

Zo simpel, zo leuk en zelf was ik er niet opgekomen. Ik ga straks eens neuzen in mijn stoffenkast!!!

mama saartje zei

Ik heb nog even wat bij de uitleg geschreven. Je kan voor kleinere of grotere maten met 1 cm aan de zijkant verkleinen en vergroten...

Unknown zei

is er naadwaarde nodig of niet.
moet ik het er nog bijrekenen ?
ik ben beginneling.
bedankt voor je blog leuke blog.

Unknown zei

Dit komt op mijn lijstje 😁 lijkt me een super leuk bloesje. Bedankt om je patroon te delen

JoChapeau zei

Supermerci voor het delen, dat wil ik misschien wel ooit eens uitproberen !

Ann Cloots zei

Mooi!

Anoniem zei

Deze ga ik ook eens proberen! Keitof!

ikmaakhetzelfnu zei

Tof dat je het patroon met ons deelt.Mag ik vragen hoeveel stof heb ik nodig voor maat 40?

mama saartje zei

ik kwam mooi toe met 75 cm

Unknown zei

benieuwd waar je de mooie stofjes haalde, ik kom die gelijk nergens tegen :-) ?

mama saartje zei

ik kocht mijn stofje bij pauli in Leuven, maar is online ook te verkrijgen bij liellove

ikmaakhetzelfnu zei

Wat bedoel je als je de zijnaden hebt omgestreken met stik ze om?Moet ik dat dan gewoon op het randje stikken?

Unknown zei

pauli in leuven is net een beetje te ver voor mij, en online 'liellove' lijk ik maar niet terug te vinden?

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
mama saartje zei

sorry, bedoelde liesellove...

ikmaakhetzelfnu zei

Ik heb de birdy bloes gemaakt en hij is te zien op mijn blogje: http://ikmaakhetzelfnu.blogspot.be/2014/06/kleine-hulpjes-voor-het-grote-werk.html
Heb wel een aangepaste versie gemaakt.

Marleen (Petrol and Mint) zei

Gepind!! Bedankt voor de tutorial!

Unknown zei

Amai dit ga ik ook maken, zo mooi!

Stoffenspulletjes zei

Leuk blousje! Bedankt voor de tutorial! Ik maakte er net eentje. Ging enorm vlot! Ik vernoemde je dan ook zeker op mijn blogje!

lielebeesje zei

Ik maakte ook een Birdy en blogde er net over.
Bedankt voor het toffe patroontje!

Unknown zei

Hoi, eindelijk waagde ik me ook aan je Birdie blouse. Ik maakte een exemplaar voor mijn dochter.http://ruthontspant.blogspot.be/2014/11/birdie-voor-emma.html

MaAnVin zei

Mooi zeg!! Probeer ik ook eens!